lørdag 15. september 2012

Pepperbiff med selleripuré, sjampinjongsaus og wokede grønnsaker + Bosch stavmikser - MSM7700

Hva med biff til middag i kveld? Denne gangen har jeg laget egen pepperbiff som virkelig falt i smak.
I tillegg har jeg testet ut en stavmikser fra Bosch som du lan lese mer om nederst i innlegget.




Til to personer brukte jeg:



Pepperbiff:
2 biffer av okse ytrefilèt à 160 gram
1 ts svarte pepperkorn
1 ts hvite pepperkorn
1 ts grønne pepperkorn
1 ts rosèpepper
1 ts korianderfrø

Selleripurè:
1 sellerirot
1,5 dl fløte
1 ss smør
salt

Sjampinjongsaus:
200 g sjampinjong, i biter
1 kepaløk, i biter
3 dl grønnsaksbuljong
1 dl fløte
salt
pepper

Wokede grønnsaker:
50 g sjampinjonger, delt i båter
1/2 brokkoli, i buketter
1 rød paprika, i biter
1/3 squash, i lange strimler
salt


La kjøttet ligge på benken i ca 30 minutter før du skal bruke det. Da får du et bedre resultat når det skal stekes. Bland sammen alle pepperkornene og korianderfrø og ha dem i en tørr stekepanne. La dem brunes i noen minutter på middels varme. Pass på å riste på pannen jevnlig så det ikke brenner seg. Når pepperkornene begynner å ''poppe'' er det ferdig. Avkjøl pepperkornene før du maler dem i en krydderkvern eller morter dem. Hell peppermiksen ut over en liten asjett og rull kantene på hver biff i pepperet. Krydre hver side av biffene med salt og de er klare til steking.

Skrell og kutt sellerirot i jevnt store biter og kok dem møre i usaltet vann. Hell av kokevannet og ha selleriroten over i en blender eller foodprocessor. Kjør sammen mens du tilsetter fløte til du får en kremet konsistens som ikke er klumpete. Rør deretter inn smør og smak til med salt.

Fres sjampinjong og løk i en kjele til det blir gyllent. Tilsett buljong og la det koke i ti minutter. Tilsett fløten, gi det et oppkok og kjør sausen glatt i en blender eller med en stavmikser. Smak til sausen med salt og pepper.

Kutt alle grønnsakene til woken og begynn med å steke sjampinjongen. La den få en fin gyllen farge før du tilsetter resten av grønnsakene. Wok alt sammen til det er gjennomvarmt, men grønnsakene fortsatt er sprø. Smak til med salt.

Anrett ved å legge en raus topp med selleripurè mot midten av tallerkenen. Legg biffen, delt i to, på toppen. Legg de wokede grønnsakene ved siden av og avslutt med den kremete sjampinjongsausen til slutt - vel bekomme!



Til å lage denne retten har jeg hatt god hjelp av mitt nye kjøkkenredskap, en stavmikser fra Bosch.
I tillegg til å være en vanlig stavmikser leveres den også med visp, mini-foodprocessor og blenderkopp med lokk.
Stavmikseren har et eget roterende hjul ved startknappen hvor du enkelt kan justere hastigheten, i tillegg til en egen turboknapp.

Da jeg laget denne retten fikk jeg testet ut de fleste funksjonene og jeg er veldig fornøyd. Peppermiksen ble raskt finmalt i den lille foodprocessor-koppen, og den var også effektiv til å kjøre møre grønnsker i små porsjoner til glatt purè.
Den kremete sjampinjongsausen kjørte jeg med stavmikseren direkte i kjelen, og den ble såpass glatt at jeg ikke behøvde å sile den etterpå, noe jeg alltid har gjort tidligere.

Bosch stavmikser MSM7700 fåes kjøpt HER, hos Whiteaway.no


// Produktomtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar