fredag 6. januar 2012

BBQ-glaserte burgere

Hamburgere er en stor favoritt her i heimen som kosemat, og jeg tenker stadig ut en ny vri i form av brødet, selve burgeren, dressingen og tilbehøret. Her kommer noe jeg aldri hadde prøvd ut før, som jeg tenkte ut på vei hjem fra jobb mens jeg gikk igjennom hva jeg hadde av råvarer til rådighet hjemme - knallgodt, enjoy!





Til to personer brukte jeg:

350 g karbonadedeig
1/2 rød chili, finhakket

2 fedd hvitløk, revet
1/2 kepaløk, finhakket
salt og pepper
3 ss vann

1/2 kepaløk, fnhakket
1 dl BBQ-saus

2 hamburgerbrød - her er oppskrift på FINE, HALVGROVE, med CHILI og med SOLTØRKET TOMAT OG OLIVEN.

ass. salat
agurk
tomat
rødløk

Bland sammen alle ingrediensene til hamburgerene og form dem til to like store burgere. Varm opp en stekapanne på høy varme med litt olje og brun burgerene godt på begge sider. Slå ned varmen til middels, legg burgerene over på en tallerken og tilsett finhakket løk i stekesjyen i pannen. La det surre i et par minutter før du heller over BBQ-saus. Bland alt godt sammen før du legger burgerene tilbake i pannen. La det hele koke inn til sausen blir tykk og fin, snu burgerene et par ganger slik at de dekkes i sausen. Etter 3-4 minutter vil burgerene være gjennomstekt og klare til servering. Dra pannen av platen og la de hvile et par minutter mens du bygger opp resten av burgeren. Jeg brukte litt hvitløksdressing i bunn, toppet med ass. salat, tomat, agurk og rødløk. Legg deretter over burgeren og øs over et par spiseskjeer av BBQ-sausen.

--------

Vinneren av et Garlic Card er nå trukket ut gjennom random.org. Den utvalgte ble kommentar nummer 8, Lise, Gratulerer! Du blir kontaktet på mail.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar