torsdag 10. november 2011

Hjemmelagede knekkebrød med mandler og lønnesirup

Etter å ha testet ut 3-4 forskjellige knekkebrødoppskrifter har jeg endelig funnet en oppskrift det går ann å publisere. Tidligere oppskrifter har enten hvert for smakløse, blitt myke eller vært lite stekt, mens disse blir sprø, gyldne og får en kjempegod og fyldig nøttesmak. Jeg spiste frokost hos bestevenninna mi en dag og fikk servert disse knekkebrød som mammaen hadde laget. Jeg fikk oppskriften etter noen dager og nå er det kun denne jeg sverger til. Tusen takk, Anita!


Til å fylle tre stekebrett måler du opp:
5 dl sammalt hvete grov
3 dl havregryn
1 dl kruskakli
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
3 dl mandler, hakket
1 ts salt
1 ts bakepulver
0,5 dl rapsolje
1 ts lønnesirup oppløst i 2 dl varmt vann
5 dl kaldt vann

Bland alt det tørre sammen i en bolle. Tilsett vann, vann med lønnesirup og olje og rør alt godt sammen.
Kle tre stekebrett med bakapapir og fordel blandingen jevnt ut over stekebrettene med en slikkepott.
Forvarm stekeovnen til 160 grader, varmluft, og stek knekkebrødene i ti minutter. Ta brettee ut og bruk et pizzahjul til å skjære opp ønsket størrelse på knekkebrødene. Stek deretter videre i en time og åpne opp døren hvert 15. minutt for å slippe ut damp. Dersom ovnen din steker litt ujevnt tar du platene ut etter 30 minutter og snur dem. følg nøye med mot slutten av steketiden slik at knekkebrødene ikke blir for mye stekt. Etter en time slår du av ovnen og åpner ovnsdøren. La knekebrødene stå i ovnen til avkjøling til ovnen begynner å bli kald, legg dem deretter over på rist til de er helt avkjølt. Oppbevar knekkebrødene i en kakeboks. 

5 kommentarer:

  1. Hjemmelaget knekkebrød er tusen ganger bedre enn vanlig knekkebrød, man trenger nesten ikke pålegg en gang :)

    SvarSlett
  2. Så kult. Jeg har testet ut noen oppskrifter selv, og endte med at lavkarbovarianten var best. Men jeg holder på å trene en del, og trenger karbohydratene. Så jeg gleder meg til å prøve denne! Takk for at du deler så flittig. Er det ok at jeg legger ut oppskriften og lenker til deg hvis oppskriften er en suksess?

    Cathrine.

    SvarSlett
  3. Sandra: Helt enig, kan egentlig bare spsies som kjeks! :)

    Cathrine: Gleder meg til å høre om resultatet! Helt i orden at du eventuelt legger ut oppskriften og linker - det setter jeg stor pris på :)

    SvarSlett
  4. ååå :D så koselig ^^ Nå ble mamma glad ! hihi

    <3

    SvarSlett
  5. Hei kristin. Da har leg fått en ny knekkebrødfavoritt!! Oppskriften har jeg lagt på bloggen min, og lenket til deg!!
    Takk for en super oppskrift!!
    Mvh Cathrine, Cathrines Matblogg!

    SvarSlett