søndag 8. mai 2011

Sjokolademousse

Det har vært stille på bloggen i noen dager nå siden jeg er syk. Så da har det ikke blitt brukt noe særlig med tid på kjøkkenet, og de få gangene jeg har vært nødt har det ikke akkurat blitt laget noe minneverdig å legge ut her. Men jeg har jo noen godsaker på lur fra før av, så her har dere noe dere kan nyte til søndagskaffen eller som en avslutning etter middagen i dag :)

Sjokolademousse er en myk og luftig krem som kan lages på utallige mange måter med både/enten hvit- mørk- og melkesjokolade. Her har dere min variant:



Til 5 porsjonsglass trenger du:

100 g eggeplommer
45 g sukker
0,5 dl fløte

120 g mørk sjokolade

3,5 dl fløte pisket til krem

Bland sammen eggeplommer, sukker og 0,5 dl fløte i en bolle og pisk det over vannbad til du får en luftig og kremet konsistens. Hell hakket sjokolade i en annen bolle, trekk plast over og sett den over vannbad til sjokoladen har smeltet. Pisk den smeltede sjokoladen inn i eggeblandingen og vend til slutt inn kremen litt etter litt. Ha moussen over i en sprøytepose og fordel i fem små glass eller kopper og dunk koppene ned mot benken slik at moussen legger seg flatt på toppen. Sett dem kaldt i minst 3-4 timer og pynt med friske bær før servering.



Fyll opp kaffekoppene og ønsk ''Vel bekomme'' :)

5 kommentarer:

  1. Hei, Magne fra VG Nett her. Jeg har lagt innlegget ditt som anbefaling på Lesernes VG nå. Det kan være jeg poster det på Facebook-siden også, http://www.facebook.com/lesernesvg

    SvarSlett
  2. Dette så kjempegodt ut. :D

    SvarSlett
  3. hvor mange egg ca er 100 gram eggeplommer?

    SvarSlett
  4. Det så VELDIG fristende ut! NAM!

    SvarSlett
  5. 100 g er ca 5 eggeplommer :)

    SvarSlett